Urodzony w Niemczech reżyser i scenarzysta, który został zauważony dzięki śmiałemu stosowaniu efektów specjalnych i pewnej ręce w dziedzinie fantastyki wizualnej. Emmerich wywarł silne wrażenie swoim debiutem filmowym, "Das Arche Noah Prinzip", który był jego praca dyplomową w Szkole Telewizyjnej i Filmowej w Monachium. Jest to opowieść o dwóch astronautach pracujących w futurystycznym laboratorium kosmicznym, która okrzyknięta została najdroższym filmem studenckim wyprodukowanym w Niemczech. Film otworzył część konkursową Festiwalu Berlińskiego w roku 1984 i został sprzedany do ponad dwudziestu krajów na całym świecie. Sukces ten pozwolił Emmerichowi na założenie swojej własnej firmy produkcyjnej Centropolis Films, w której realizował swoje kolejne projekty.
Jego następny film fabularny, "Joey" (1985), o jedenastoletnim chłopcu komunikującym się ze zmarłym ojcem, jeszcze raz ukazał talent Emmericha do fantastycznych projektów. W "Pogoni za duchem" (1988) z międzynarodową obsadą, nie było już tak wielu efektów specjalnych, zaś "Księżyc 44" (1990) okazał się dziełem wtórnym, z niewieloma efektami specjalnymi i skromnym budżetem.
Był współproducentem "Oka cyklonu" (1991), thrillera psychologicznego z Dennisem Hopperem, a następnie przystąpił do realizacji "Uniwersalnego żołnierza" z Jean-Claude Van Dammem i Dolphem Lundgrenem-- filmu opowiadającego o weteranach z Wietnamu, którzy stają się członkami zespołu genetycznie zmienionych żołnierzy..
Wraz z "Gwiezdnymi wrotami" (1994) Emmerich osiągnął wyżyny sukcesu. Dzięki temu filmowi udowodnił, że jest nie tylko znakomitym twórcą gatunku, ale także, zważając na względnie skromny budżet filmu, odpowiedzialnym finansowo reżyserem.